Psykologer kan hjelpe deg med å finne sammenhenger mellom hva du har opplevd og hva du trenger å gjøre for at ting skal bli bedre. Det er derfor de begynner timen med å spørre hva du har opplevd eller tenkt på siden sist. Forskning viser at vi gjerne svarer hvordan vi har hatt det de siste tre dagene. Vi glemmer lett det som skjedde før det. Ikke fordi man ikke vil samarbeide, men rett og slett fordi vi ikke husker følelser særlig lenge.

Livet er ikke som Netflix.

De fleste er enige om at det er godt med støtte fra familie og venner. Men de færreste vet hvordan de skal snakke med familie og venner om vanskelige temaer, særlig psykiske problemer. Da trenger man plutselig selv støtte.

Verdensdagen for psykisk helse minner oss på at det fremdeles er en lang vei å gå før psykiske lidelser er likestilte med somatisk sykdom. Heldigvis har vi i Norge en rekke organisasjoner som jobber for at dette skal bli bedre, og for at mennesker med psykiske lidelser skal få bedre hjelp. En av løsningene er å gi god og oppriktig informasjon om hva psykisk helse og psykiske lidelser og vansker faktisk innebærer.

Tema for 2020 er «Vær oppmerksom. Vis interesse. Spør mer». Vi i Overvinne forsøker å bidra til dette, blant annet gjennom vår Overvinne app og vårt fokus på «varm teknologi». -Men god psykisk helse er like mye avhengig av hvor oppmerksom vi er på egen psykisk helse som hvor flink vi er til å være nysgjerrige og spørre hvordan andre har det. Vi må viser interesse for våre egne tanker og følelser. Vi må ta våre følelser og tanker på alvor. Og vi må spørre oss selv «hvordan har jeg det egentlig» og «hva er viktig i livet for meg». Det blir litt som i sikkerhetsdemonstrasjonen på flyet der du blir bedt om å ta på din egen surstoffmaske før du hjelper andre.

Livet går som kjent veldig fort. Plutselig har uka gått, eller enda et år. Uten at vi nødvendigvis har kommet nærmere de verdiene som er viktige for oss. Tempoet er så raskt at vi sjelden får ordentlig tid til å stoppe opp og bli bevisst på hva som skjer inne i oss. Det blir som en Netflix-film som vi spoler oss igjennom. Men i motsetning til en film, så kan vi ikke spole tilbake for å oppleve de gode stundene en gang til eller undersøke det vi ikke fikk med oss i en viktig scene.

I Overvinne app bruker vi faglige registreringer av tristhet, glede, skam og stolthet for å lettere få med seg de gode og dårlige øyeblikkene i hverdagen. Noen ganger er det overraskende hvor mange triste og gode øyeblikk som skjer i løpet av en dag, men som vi likevel ikke får med oss uten å være bevisst på det.

Å ha en god psykisk helse innebærer å være bevisst hva som skjer med oss, å være ærlig overfor oss selv og andre om hvordan vi har det, og være nysgjerrig på hva vi kan gjøre for å få et godt liv. Det gjør oss også bedre i stand til å hjelpe andre.

Henning Meier
Daglig Leder – Overvinne.

 

Det er ofte de små tingene som gjør kommunikasjonen bedre. Som å legge fra seg telefonen, sette seg litt nærmere den andre. -Men det viktigste er nok å være fullt tilstede, heller enn bare delvis påkoblet. Nedenfor finner du noen enkle triks fra psykologene i Overvinne for å både være og vise at du er oppmerksomt tilstede:

  • Lytt aktivt. Vi kommer langt med å holde øyekontakt og være fokusert.
  • Vær oppmerksom på egne reaksjoner, både det du sier og hva slags kroppsspråk du sier det med. Hvis vi stadig ser vekk, sjekker telefonen, snurper munnen, fremstår som rastløs, – formidler vi at vi synes den andre oppfører seg dumt, eller at vi ikke bryr oss om hva den andre sier.  Om du klarer å slappe av vil du se at du automatisk kopier den andres kroppsspråk og tempo og mer samstemt.
  • Legg merke til hva den andre personen sier og dermed føler. -Ikke dra din egen raske konklusjon, men lytt. Prøv å finne et ord som beskriver følelsen han/hun har.
  • Klarer du å speile følelsen uten å dømme. Da viser du den andre at du prøver å forstå hvordan han/hun føler seg. Du kan prøve å si ” Jeg forstår at du er sint”, ”Jeg skjønner at du har det tøft akkurat nå”,  eller hvis det gjelder deg selv: ”Jeg har rett til å være lei meg nå”.
  • Vær tolerant. Prøve å forstå den andres følelser, tanker og handlinger ut fra hva han/hun (eller du selv) har opplevd nå og tidligere, selv om vi ikke liker selve oppførselen, følelsene eller handlingene. Målet er ikke å forklare den andre hva du tenker eller hva du mener han/hun bør gjøre. Målet er å vise at du ser og hører, og genuint prøver å forstå.
  • Svare eller reagere på en måte som gjør at den andre personen føler seg sett og respektert. Hvis noen gråter, gi et lommetørkle eller en klem. Hvis noen kommer med et problem, prøve å hjelpe til med å løse problemet med en gang (med mindre den andre bare ønsker noen som kan lytte).

Vær tålmodig. Det er ganske utrolig, men ofte løser ting seg selv når du følger disse punktene. Kanskje ikke der og da, men etter hvert. Og om de ikke gjør det, har du oppført deg voksent og som en god venn skal gjøre.

Ønsker du mer hjelp til en bedre hverdag?

Overvinne kan gjøre det lettere å ta det første skrittet i en vanskelig hverdag. Vi kan hjelpe deg med innsikt og øvelser som kan styrke deg mentalt. Overvinne App kan passe for deg som tenker på å besøke en psykolog, men som ikke er helt sikker.

Lær mer om Overvinne