Ønsker du hjelp?

Overvinne har også en egen klinikkVåre psykologer er valgt ut får å kunne tilby et bredt spekter av erfaring og spesialiteter, slik at du kan finne den hjelpen som passer for deg.‍
Kom i gang nå

Den vanskelige samtalen

Tanker og følelser

Når man bekymrer seg for noen man er glad i, er det viktig å spørre på riktig måte. I verste fall har man grunn til bekymring, men støter den man er bekymret for bort fra seg med å være for direkte eller for unnfallende. Noen ganger er det heller ingen grunn til bekymring. Da er det viktig å spørre på en slik måte at den man er bekymret for ikke føler seg mistrodd. 

Er du deprimert?

Opplever du søvnløshet, lite energi, lav selvfølelse og håpløshet? Dette er typiske symptomer på depresjon og bør tas alvorlig.

Depresjonstest
Svein Øverland
Svein Øverland
Psykologspesialist
Se mer
April 22, 2022

Den vanligste feilen folk gjør er å ha mer fokus på hva man skal si og at man bruke for mange ord. Da er det bedre å bruke litt tid på å planlegge hvor og når og hvordan man legger opp samtalen enn hvilke ord man bruker. For eksempel bør man ikke løpe opp etter sin sønn etter at han har stormet opp på rommet. Da klarer du likevel ikke å overbevise ham om hvor feil han tar. 
Istedenfor bør du bruke kunnskapen du har til å finne ut hvilke situasjon som vil gi de beste forutsetningene. Kanskje en kjøretur er bedre? For eksempel neste gang du kjører ham til trening? Tilsvarende er det sjelden lurt å konfrontere ektemannen sin om mulig utroskap rett etter at man har kommet hjem fra jobb på fredag. 

Neste steg er å være direkte. Bruk få ord. Si jeg er bekymret for XX. Ta en pause inntil du merker at du har fått kontakt. Fortell deretter like konkret hva du bygger bekymringen på. Bruk få ord. Ta en ny pause, deretter sier du at du kan ta feil. Si at det er derfor du spør. Dette er ikke så lett som det høres ut som, det er veldig fristende å bruke mange ord, bli veldig emosjonell eller vise til tidligere konflikter og problemer. 

Fra her er det to muligheter. Enten innrømmer den andre at det er slik du bekymrer deg for. Eller ikke. Dersom han/hun innrømmer problemet, er det viktig å ikke bruke for mye tid på det med det samme. Det er fint at man nå vet hva man har foran seg, selv om det er vanskelig å forholde seg til. Dersom en du er glad i har innrømmet en psykisk lidelse, rus eller lignende bør fokus være på hva du kan gjøre for å hjelpe videre. Dersom du er usikker på hva du skal gjøre, så sier du det. Det viktige er å erkjenne fakta og prøve å finne ut hva neste steg skal være.

Dersom den du er bekymret for ikke erkjenner å ha et problem er det enten fordi du tar feil eller fordi han/hun ikke innrømmer det. Da kan du si det. Si også at du kom med ærlig hensikter og at du er tydelig hva du bygger det på. Men avslutt samtalen også da. Men med en beskjed om at om han/hun ombestemmer seg eller vil snakke mer, så kan han/hun ta kontakt uten noen «hard feelings». Dette fordi det ikke skal bli en maktkamp. Så må du på egen hånd eller med hjelp fra andre, finne ut hav neste steg blir.

Trenger du hjelp?

Vi har laget et behandlingsprogram til deg som kjenner stress, grubling, engstelige tanker, utmattelse, bekymring, eller tristhet.

Trenger du å snakke med en av våre psykologer?

Overvinne har også en egen klinikk som i dag består av 15 psykologer. Våre psykologer er valgt ut får å kunne tilby et bredt spekter av erfaring og spesialiteter, slik at du kan finne den hjelpen som passer for deg.

Finn din psykolog
Er du deprimert
Hvordan komme ut av depresjon - symptomer, årsaker og behandling
Sammen med angst og utbrenthet er depresjon en av de vanligste psykiske lidelsene i Norge, der rundt 7-20 prosent opplever en betydelig depresjon i løpet av livet. Langt flere opplever svakere, men fremdeles smertefulle og alvorlige, depressive perioder i løpet av livet.
Er du deprimert
Hva er vinterdepresjon og hva hjelper?
Kanskje har du kjent på en endring i humør og aktivitet nå som vinteren brer sine mørke vinger over oss. I så fall er du ikke alene.
Er du deprimert
Kroppslige reaksjoner på psykiske problemer?
Noen ganger gir kroppen tydeligere signaler på at du ikke har det bra enn det tankene dine gjør. Psykologspesialist og Overvinnepsykolog Svein Øverland snakker om hvordan du kan lytte til kroppens signaler for å få innsikt i din psykiske tilstand.
Overvinne logo
Jarleveien 4, 7041 Trondheim  |  post@overvinne.no  |  Org. nr. 913820622