Kiropraktor, eller skogstur?

Kiropraktor, eller skogstur?

Under trening frigjøres endorfiner i en kjemisk prosess, og man kan få en liten lykkefølelse som varer en stund. Men ikke alle får mobilisert slike følelser under fysisk aktivitet.

- Hvis du har holdt på med en treningsform en stund uten at det gir deg noe som helst, er det kanskje ikke det riktige for deg. Spinning eller Body pump treffer ikke deg og din psyke på samme måte som en annen treningsform kunne ha gjort, sier Anne Tomasgaard, daglig leder ved SIS Sportssenter.


Som litteratur, egentlig

Ifølge Tomasgaard kan lykkefølelsen like gjerne slå ut som følge av en spasertur. 
- Det kan være hva som helst, yoga, styrketrening, en gåtur – men det må være noe som appellerer til din psyke. Uansett handler det om å være i kontakt med det du gjør. Det kan gjerne sammenliknes med litteratur, det er så mange ulike sjangre. En tekst som er bisarr og meningsløs for andre, kan være utrolig interessant for deg. Det er dessverre mange som ikke vet dette om trening. Derfor er det også mange som mislykkes før de egentlig får kommet skikkelig i gang, sier hun.


Det man liker

Hvordan finner så den enkelte sin treningsform? - Det en intuitiv greie, man vet hva man liker og kjenner det kanskje på magefølelsen – og så kan man jo prøve seg litt fram.


Du blir det du trener

Den aktiviteten som treffer deg, blir gjerne en del av identiteten din. På SIS Sportssenter har Anne Tomasgaard utviklet flere retninger som skal hjelpe den enkelte med å finne den trenings formen som har den rette «ladningen». Utgangspunktet har vært flere års egenanalyse av hvem som velger hva innenfor det aktivitetstilbudet som treningssenteret tilbyr.

Hun kommer med et eksempel: - I dag kan man se det innenfor for eksempel spinning og body pump, som er ferdig utviklet og har et image. De som blir hektet på spinning, blir virkelig «helt spinning». De investerer gjerne i ny sykkel og annet utstyr, og det skal være av ypperste kvalitet. Det å fortelle videre hva man driver med og hvilken instruktør man foretrekker, hører også med.

- De får selvtillit gjennom dette, fortsetter Tomasgaard. – Det blir del av identiteten. Denne informasjonen er svært nyttig for oss, for vi bruker dette når vi utvikler de forskjellige retningene, sier Anne Tomasgaard.


«Travel kropp»

En ny retning er for tiden under utvikling hos SIS Sportssenter. «Busy body» sikter seg inn mot de mange som ikke har tid til å trene.

- Vi må ta innover oss at det er en stor gruppe som aldri har, eller tar seg tid til å trene. Nettopp det å ikke ha tid, er del av deres identitet. Det er synd, for de går glipp av fruktene som trening gir, som for eksempel utladning av stress og fornyet energi. Busy body vil forsøke å favne disse. Det skal være et opplegg, som har utvalgte øvelser og som i helhet tar en time – og ikke mer. Det er så mange valg og beslutninger å ta for den enkelte gjennom en dag at de skal slippe det når de kommer hit. De skal rett og slett bare komme og gjøre noen fysiske øvelser. Det er ren terapi. 


Fysisk trening gir psykisk velvære

Vi vet alle hvor bra fysisk aktivitet virker på den fysiske kroppen vår, men trening har helt klart også et psykisk aspekt.

- Å gjennomføre en treningsøkt gir mestringsfølelse. Du blir ferdig med det der og da. Ved å trene får du i tillegg fornyet energi, som gjør at du har overskudd til å gjøre mer. Du skifter lyspæra i gangen med en gang, i stedet for å utsette det, sier Tomasgaard.


Kropp og psyke henger sammen

- Kropp og psyke henger sammen. Man kan gå veien gjennom det psykiske for å få tak i ting, men man kan også gå den fysiske veien. Der det ikke nytter med samtale, kan det kanskje være verdt å prøve fysisk trening. Adrenalinkick kan ha en dobbel effekt i form av at man får løst opp blokkeringer samtidig. Hvis noe er låst, så kan kanskje yoga eller en tur til Kjerag bidra til å løse floken?


Spiseforstyrrelser 

Anne Tomasgaard har et stort engasjement i forhold til temaet spiseforstyrrelser, og hun vet godt hva hun snakker om. Hun har selv vært anorektiker og skrevet oppgave om anoreksi under sosionomutdanningen sin.

- Jeg blir sint når anorektiker nektes å trene. Den ene gangen de er i kontakt med følelsene sine. De har jo et rusk i systemet, følelsene virker ikke slik de skal. Man kan gjemme unna mye i barneårene, men ved puberteten banker følelsene på døra igjen. Da trenger man en løsning, noe å hekte følelsene på (et slags antioksidant). Man skaper seg et regime, konstruerer en ytre person, og gjemmer den egentlige og lar anoreksien, rebellen, være det som kobler de to sammen.


En naturlig kontakt med følelsene

- Man må altså gå via det som blir oppfattet som problemet for å finne en løsning. Ikke fjerne det. Trening kan for veldig mange være en kombinasjon av opprettholdelse av problemet og en motivasjon fra den indre og autentiske personen. Trening er i kontakt med begge, fordi det setter personen i kontakt med følelser på en naturlig måte , sier Tomasgaard.

Hun legger til:
- Så hvorfor kan man ikke bare la trening også være en slik knagg til å komme i kontakt med følelsene på, som en antioksidant. Det er ikke nødvendigvis sunt å være hektet på trening, men det er mye bedre enn mye annet – og så kan man heller jobbe videre derfra?

 

 


 

Om forfatteren

Edona Zilkiqi

Edona Zilkiqi er i siste innspurten mot å bli psykolog. Hun er spesielt interessert i nye metoder innenfor psykologifaget og hvordan den kan gjøres tilgjengelig.

Godkjent av

Patrick A Vogel

Patrick A Vogel , er psykologspesialist og professor i klinisk psykologi. Han har tidligere forsket på psykiske lidelser, spesielt i utvikling av nye behandlingsmetoder.

Var dette nyttig?