Søvnproblemer

Søvnproblemer svekker, hindrer eller forstyrrer søvnkvaliteten. Noen med søvnvansker opplever å våkne gjentatte ganger i løpet av natten, mens andre ikke får sove i det hele tatt. Problemer med søvn kan ofte føre til tretthet på dagen, vansker med å utføre daglige oppgaver og påvirke humøret. Selv om de fleste har problemer med søvn fra tid til annen, har noen så alvorlige og langvarige problemer at de får negative konsekvenser for både jobb og privatliv.

Søvnproblemer kjennetegnes ofte av stress og uro i kroppen når du prøver å sove, og er ofte et resultat av dårlige søvnrutiner, stress, angst eller depresjon.

Overvinne depresjon

Hvor mye søvn trenger du?

For folk flest er mellom 7 til 9 timer søvn anbefalt. Dette varierer både med alder (der barn trenger mer og eldre ofte trenger mindre ) og fra person til person.

Tegn og symptomer

Symptomene på søvnproblemer, både ved total og delvis søvnmangel er blant annet:

  • Dårlig konsentrasjon og hukommelse
  • Vansker med å ta avgjørelser
  • Vansker med å forstå og lære nye ting
  • Vansker med å løse oppgaver
  • Nedsatt humør, ofte negativ og irritert
  • Nedsatt seksuell lyst
  • Mindre sosial
  • Dårligere psykisk helse

Langvarige søvnproblemer kan også påvirke fedme, diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Derfor får mange psykiske problemer etter samlivsbrudd
Derfor får mange psykiske problemer etter samlivsbrudd

Mens mange par har ladet batteriene med en lang og god ferie, har sommeren for andre vært preget av konflikter og dårlig stemning.

Årsaker og risikofaktorer

Søvnproblemer varierer både i årsak og alvorlighetsgrad, og kan oppstå både alene og sammen med andre plager. Årsaker inkluderer blant annet:

  • Dårlige søvnrutiner
  • Psykiske årsaker som angst eller depresjon
  • Fysiske årsaker som smerter eller sykdom

Noen ganger forsvinner søvnproblemene etter at andre mer pressende plager forsvinner (sykdom, stress eller bekymring), mens andre ganger vedvarer søvnproblemene selv etter andre problemer er håndtert.

Dårlige søvnrutiner
Hvis du sliter med å sove burde du først og fremst unngå dårlige vaner som kan føre til dårlig søvn.

  • Ikke ta med deg PC eller mobil i senga. Det blå lyset fra skjermen forstyrrer vårt søvnhormon (Melatonin) slik at kroppen og hjernen tror at det er dag istedenfor natt.
  • Unngå kaffe og andre koffeinholdige drikker på ettermiddagen ettersom dette kan påvirke søvnen din.
  • Stress og uro kan ofte være en årsak til at du ikke får sove. Unngå “tankekjøret” i senga, prøve heller å «ordne» litt i tankene før du legger deg.
  • Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Når du legger deg og står opp vil påvirke søvnen din.
  • Fysisk aktivitet og trening hjelper med søvnproblemer for mange.

Psykiske årsaker

For mange psykiske lidelser er søvnproblemer en av de vanligste symptomene. Dette inkluderer blant annet depresjon og angst.

Depresjon
De fleste som har opplevd å være deprimert vet at det påvirker søvn. Rundt 75% av de med depresjon har alvorlige søvnproblemer. Personer med depresjon kan slite med å sovne og våkner ofte i løpet av natten. De kan også være veldig trøtte på dagtid eller sove mer enn anbefalt. Dårlig søvn vil også ofte forverre depresjonen, noe som fører til en negativ spiral som kan være vanskelig å komme seg ut av. Lite og dårlig søvn kan også utløse depresjon hos noen. Å forstå sammenhengen mellom søvn og depresjon kan være et viktig skritt for å forbedre både søvn og din psykiske helse.

Angst
Bekymring og frykt gjør det vanskeligere å sovne og gjør at man våkner ofte om natten. Søvnmangel forverrer ofte angsten, og kan for noen bli en egen bekymring som gjør det ekstra vanskelig å sovne.

Personer med angst opplever også å våkne oftere, og kjenne at tankekjøret og bekymringer hindrer dem fra å sovne igjen. Å få hjelp med å håndtere angsten vil for mange også hjelpe på søvnproblemene.  

Hvordan kan du forstå søvnproblemer fra et følelsesperspektiv

Når bør du oppsøke hjelp?

Det kan være lurt å oppsøke hjelp når:

  • Når søvnproblemene har en negativ effekt på forholdene dine, arbeid eller studier.
  • Når søvnproblemer blir langvarig og får negative konsekvenser på livskvaliteten.
  • Når du bruker alkohol eller andre rusmidler for å sove.

Søvnproblemer forsvinner ofte av seg selv, men noen ganger kan søvnproblemer utløse både fysisk og psykisk sykdom. Det er derfor lurt å finne løsninger før problemene blir alvorlige.

Begynn i dag
Psykiske lidelser utvikler seg ofte når man dytter unna vanskelige følelser og later som de ikke er der. Jo lengre du gjør dette, jo vanskeligere blir det å “snu skuta”. Du burde derfor ta tak i det som er vanskelig så tidlig som mulig.

I Overvinne lærer du de grunnleggende teknikkene som brukes i profesjonell terapi. Få hjelp med å håndtere stress og angst, søvnproblemer, skape bedre vaner, bygge sterkere relasjoner og forbedre din egen livskvalitet. Kombiner det gjerne med samtaler med våre psykologer, slik at du sikrer deg et trygt og effektivt behandlingsløp.
Les mer om Overvinne
Mer om søvnproblemer
Overvinne logo
Jarleveien 4, 7041 Trondheim  |  post@overvinne.no  |  Org. nr. 913820622